Enesehindamise küsimustik
Haridus- ja Noorteameti digipädevuse rakkerühm on välja töötanud digipädevuse enesehindamise küsimustikud kuuendale ja kümnendale klassile. Küsimustiku abil saavad hinnata õpilased ise enda digipädevusi. Sellesse on koondatud ülesanded, mis põhinevad õppijate digipädevusmudelis kirjeldatud pädevusvaldkondadel ja hindamiskriteeriumitel. Küsimustikus toodud ülesandeid õppija läbi lahendama ei pea, vaid õppija hindab etteantud skaala alusel, kas ta saaks küsimustikus toodud ülesannetega hakkama. Ülesannete sisu mõistmiseks võib õppija kasutada vajadusel digitehnoloogia sõnastikku. Küsimustiku täitmine võtab aega maksimaalselt 45 minutit.
Skaala (6. klass):
0 – Ma ei oska seda ülesannet sooritada.
1 – Oskan seda ülesannet sooritada juhendi / juhendaja abil.
2 – Oskan seda ülesannet suures osas ilma juhendita sooritada, aga mitte täielikult.
3 – Oskan iseseisvalt ja juhendita seda ülesannet sooritada.
Skaala (10. klass):
0 – Ma ei oska seda ülesannet sooritada.
1 – Oskan seda ülesannet sooritada juhendite abil.
2 – Oskan seda ülesannet suures osas juhenditeta sooritada, aga mitte täielikult.
3 – Oskan iseseisvalt ja juhenditeta seda ülesannet sooritada.
4 – Oskan selle ülesande lahendamisel kaaslasi õpetada, aga mitte täiesti abimaterjalide abita.
5 – Oskan selle ülesande lahendamisel kaaslasi õpetada ja nende küsimustele vastata abimaterjale kasutamata.
Enesehindamise küsimustik on litsentseeritud rahvusvahelise litsentsiga Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0.
ÜLDINFO | |||||
Sa oled: Poiss/Tüdruk | |||||
Vanus: | |||||
Kool: | |||||
INFO- JA ANDMEKIRJAOSKUS | |||||
Nr | Palun vali sind kõige paremini iseloomustav tase skaalal. | 0 | 1 | 2 | 3 |
1. | Leia veebist Eesti loodusega seotud artikleid, fotosid ja videoid, kasutades vähemalt kahte otsimootorit (nt Google ja Bing). Rakenda otsingut tehes samu võtmesõnu ja otsingufiltreid. | ||||
2. | Leia veebist tervise teemal kaks vastuolulist artiklit. Selgita välja mõlema artikli autorid, artiklite avaldamise aeg ja koht veebis ning neis viidatud materjalid. Hinda leitud info põhjal, kui usaldusväärsete artiklitega on tegemist. | ||||
3. | Leia oma digiseadmest üks audiofail, laadi see üles mõnda pilvehoidla (nt Google Drive, OneDrive) kausta ja muuda kaustas faili nime. Kustuta seejärel seadmesse salvestatud fail. | ||||
4. | Loo tabelarvutusprogrammi (MS Excel, Google Sheets) kasutades arvutustabel, sisesta õpetaja poolt antud andmed ja koosta nende põhjal tulpdiagramm. | ||||
SUHTLUS JA KOOSTÖÖ DIGIKESKKONNAS | |||||
Nr | Palun vali sind kõige paremini iseloomustav tase skaalal. | 0 | 1 | 2 | 3 |
1. | Loo korrektselt vormistatud e-kiri, milles tutvustad ennast. Sisesta samasse e-kirja üks sobilik emotikon ja üks emoji. Lisa e-kirjale manusena üks pildifail. Saada e-kiri oma klassikaaslasele. Lisa oma õpetaja selle kirja pimekoopia saajaks. | ||||
2. | Loo koos klassikaaslasega tekstidokument mõnes pilvehoidlas (nt Google Drive, OneDrive) ning jaga koostöös valminud kirjutist (luuletust, muinasjuttu vms) oma õpetajaga. | ||||
3. | Esita oma kodutöö õpetajale õpihaldussüsteemi (nt Google Classroom) või õppeinfosüsteemi (nt Stuudium, eKool) kaudu. | ||||
4. | Lisa klassikaaslase või õpetaja poolt loodud tekstidokumenti või esitlusse omapoolseid kommentaare ja/või soovitusi. | ||||
5. | Nimeta riskantseid olukordi, mis võivad tekkida suheldes digikeskkondades. Selgita, kuidas neid ära hoida või vajadusel neile reageerida. | ||||
6. | Leia infot enda digitaalse jalajälje kohta ja selgita, kuidas haldad oma kasutajakontot digikeskkonnas. | ||||
DIGISISU LOOMINE | |||||
Nr | Palun vali sind kõige paremini iseloomustav tase skaalal. | 0 | 1 | 2 | 3 |
1. | Koosta endale tuttaval teemal slaidiesitlus, mis sisaldab teksti ja enda pildistatud fotosid. | ||||
2. | Koosta õpitud teema kohta digitaalne plakat, mõttekaart või ajajoon. | ||||
3. | Koosta etteantud nõuetele vastav tekstidokument ja kasuta selles õigekirjakontrolli. | ||||
4. | Tee ekraani vajalikust osast ekraanipilt ja lisa sellele omapoolseid täiendusi (nt teksti, kujundeid vms). | ||||
5. | Skaneeri nutitelefoni abil üht dokumenti ja töötle seda vastavalt vajadusele (kärbi, pööra, lisa teksti vms). | ||||
6. | Lisa oma e-raamatusse avatud sisulitsentsiga pilte, heli- ja videofaile ning viita neile korrektselt. | ||||
7. | Loo visuaalse programmeerimiskeele (nt Scratch) abil toimiv koodijupp või animatsioon. | ||||
DIGITURVALISUS | |||||
Nr | Palun vali sind kõige paremini iseloomustav tase skaalal. | 0 | 1 | 2 | 3 |
1. | Põhjenda, miks on vaja digiseadmeid kasutades järgida turvameetmeid ning too näiteid pahavara levimise viisidest. | ||||
2. | Too näiteid, kuidas erinevad veebikeskkonnad võivad koguda sinu andmeid või olla ebaturvalised. | ||||
3. | Nimeta digiseadmete kasutamisega seotud riske vaimsele ja füüsilisele tervisele ning selgita, kuidas saaksid sina käituda, kui märkad küberkiusamist. | ||||
4. | Too näiteid digitehnoloogia positiivsetest ja negatiivsetest mõjudest keskkonnale ning anna nõu, kuidas kasutada digitehnoloogiat säästvalt. | ||||
PROBLEEMILAHENDUS | |||||
Nr | Palun vali sind kõige paremini iseloomustav tase skaalal. | 0 | 1 | 2 | 3 |
1. | Too näiteid arvuti riist- ja tarkvara kohta. | ||||
2. | Selgita, mille põhjal valid mõne konkreetse ülesande lahendamiseks sobiliku riist- ja tarkvara. | ||||
3. | Anna hinnang klassikaaslase poolt digitehnoloogia abil loodud tööle (nt esitlus, plakat, video vms). | ||||
4. | Kirjelda oma tugevusi ja arenguvajadusi seoses digioskustega. |
ÜLDINFO | |||||||
Sa oled: Mees/Naine | |||||||
Vanus: | |||||||
Kool: | |||||||
Vali, milliseid digitehnoloogia aineid sa koolis õpid ja lisa kommentaari lahtrisse, mida valitud aines õpid.
| |||||||
INFO- JA ANDMEKIRJAOSKUS | |||||||
Nr | Palun vali sind kõige paremini iseloomustav tase skaalal. | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1. | Leia vastused küsimustele kasutades interneti täpsemat otsingut ja otsingut pildi alusel (kes on etteantud pildi autor). | ||||||
2. | Leia referaadi jaoks erinevate otsingumootorite abil asjakohaseid allikmaterjale, põhjenda nende usaldusväärsust ja võrdle erinevate otsingumootorite abil saadud tulemusi. | ||||||
3. | Filtreeri oma e-postkastis kirjad saatja ja kuupäeva järgi ning süstematiseeri need vastavalt teemadele erinevatesse kaustadesse. | ||||||
4. | Märgi digiturunduse meediatekstis argumendid ja põhilised mõjutusviisid (sõnalised ja pildilised) ning kirjelda, kuidas sellist digiturundust kasutatakse inimeste mõjutamiseks. | ||||||
5. | Liigita meediatekst vastavalt sellele, kas see on faktipõhine, fantaasiapõhine või arvamuspõhine. | ||||||
6. | Määra, millise programmiga saab vastava faililaiendiga (nt pdf, odt, svg jne) faili avada. | ||||||
7. | Paki lahti (nt zip, rar) failid, salvesta need füüsilisele seadmele, süstematiseerides failid vastavalt teemadele erinevatesse kaustadesse. | ||||||
8. | Seadista oma mobiiltelefoni salvestatud fotod, audio- ja videoklipid automaatselt pilve laadima ning jaga õppetööks salvestatud multimeediafaile õpetajaga, kasutades lühendatud veebilinki. | ||||||
9. | Kasutades tabelarvutusprogrammi (nt MS Excel, Google Sheets) funktsioone ja valemeid, analüüsi etteantud andmeid ja esita tulemused kasutades erinevat tüüpi jooniseid ja tabeleid. | ||||||
Palun too välja, millised mõisted, väljendid, küsimused tekitasid segadust või millest oli keeruline aru saada. | |||||||
SUHTLUS JA KOOSTÖÖ DIGIKESKKONNAS | |||||||
Nr | Palun vali sind kõige paremini iseloomustav tase skaalal. | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1. | Loo korrektselt vormistatud e-kiri, lisa kirjale manusena üks foto ja saada kahele adressaadile, kellest üks lisa pimekoopiasse. | ||||||
2. | Võrdle erinevate suhtlusvahendite (SMS, välksõnum / ingl instant messaging, e-post, foorum, videokonverents, sotsiaalvõrgustik jne) eeliseid ja puudusi, võimalusi ja piiranguid. | ||||||
3. | Jaga enda loodud esitlust, videot vms teistega mõne pilvehoidla (nt Google Drive, Dropbox vms) või sotsiaalvõrgustiku kaudu. | ||||||
4. | Algata mitme osalejaga videokõne ja näita osalejatele üht veebilehte / esitlust enda ekraani jagades. | ||||||
5. | Vistuta / manusta (ingl embed) üks sobiva sisulitsentsiga video oma blogisse / veebilehele. | ||||||
6. | Seadista kooli õppeinfosüsteemis / e-päevikus enda ametlik kasutajaprofiil. | ||||||
7. | Loo veebipõhise ühistöövahendi abil dokument / esitlus, et teised saaksid seda muuta ja täiendada, lisa omapoolseid kommentaare. | ||||||
8. | Digiallkirjasta enda avaldus / CV. | ||||||
9. | Selgita, miks on oluline kujundada oma digitaalset identiteeti ning järgida netiketi reegleid. | ||||||
Palun too välja, millised mõisted, väljendid, küsimused tekitasid segadust või millest oli keeruline aru saada. | |||||||
DIGISISU LOOMINE | |||||||
Nr | Palun vali sind kõige paremini iseloomustav tase skaalal. | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1. | Koosta referaat, mis sisaldab tiitellehte, automaatset sisukorda, kasutatud kirjandust, tabeleid ja jooniseid, päist ja leheküljenumbreid ning vorminda selle tekst (kirjastiil, suurus, ääristus, reavahe) vastavalt kooli vormistusjuhendile. | ||||||
2. | Koosta slaidiesitlus animeeritud slaididega ja ajastatud slaidide vahetusega, mis sisaldab enda poolt pildistatud ja korrektselt töödeldud fotosid portree- ja maastikuformaadis. | ||||||
3. | Koosta lühifilm, milles on kokku pandud vähemalt kolm erinevat videolõiku, enda salvestatud ja töödeldud helifail, algus- ja lõputiitrid ning millele on lisatud enda valitud sisulitsents. | ||||||
4. | Koosta digitaalne plakat, millel on nii tekstilist infot kui ka arvutis enda joonistatud illustratsioone, arvestades visuaalse disaini põhialuseid. | ||||||
5. | Koosta klassikaaslastele interaktiivne viktoriin, mäng vms. | ||||||
6. | Koosta veebipõhine küsitlus, kogu selle abil andmeid ja tõlgenda saadud tulemusi. | ||||||
7. | Kavanda ja loo lihtne programm visuaalse programmeerimiskeelega, mis sisaldaks vähemalt ühte tsüklit ja ühte tingimust. | ||||||
8. | Koosta ühes õppeaines digitaalne õpimapp (nt veebileht, blogi vms), mis sisaldaks erinevaid multimeediumi elemente (tekst, pilt, heli, video). | ||||||
9. | Kirjelda, mille poolest erinevad arvutitarkvara liigid (vabavara, litsentseeritud tarkvara jne) ja kuidas saab vältida piraattarkvara kasutamist. | ||||||
Palun too välja, millised mõisted, väljendid, küsimused tekitasid segadust või millest oli keeruline aru saada. | |||||||
DIGITURVALISUS | |||||||
Nr | Palun vali sind kõige paremini iseloomustav tase skaalal. | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1. | Kirjelda arvutiviiruste ja pahavara levimise viise. | ||||||
2. | Jaga oma mobiilset internetti turvaliselt teiste seadmetega. | ||||||
3. | Vali olemaolevatest wifi-võrkudest kõige turvalisem ja põhjenda oma valikut. | ||||||
4. | Hinda veebikeskkonna / mobiilirakenduse turvariske. | ||||||
5. | Põhjenda, miks on vaja järgida digiseadmeid kasutades turvameetmeid ja demonstreeri oma nutiseadme abil, milliseid turvameetmeid kasutad. | ||||||
6. | Kirjelda oma õigusi, mis puudutavad andmete kogumist, hoiustamist ja kasutamist, vastavalt andmekaitse üldmäärusele (GDPR). | ||||||
7. | Analüüsides enda ja kaaslaste digiseadme kasutamise harjumusi, hinda digiseadmete kasutamisega seotud terviseriske alates ergonoomika aspektidest kuni arvutisõltuvuseni. | ||||||
8. | Kirjelda küberkiusamise liike, mõjusid ja mida teed märgates küberkiusamist. | ||||||
9. | Sõnasta enda seisukoht ning esita seda toetavad argumendid digitehnoloogia negatiivse ja positiivse mõju kohta keskkonnale, sh mõeldes digitaalsele ja ökoloogilisele jalajäljele. | ||||||
Palun too välja, millised mõisted, väljendid, küsimused tekitasid segadust või millest oli keeruline aru saada. | |||||||
PROBLEEMILAHENDUS | |||||||
Nr | Palun vali sind kõige paremini iseloomustav tase skaalal. | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1. | Analüüsi enda digipädevust: too välja enda tugevad küljed ja arenguvajadused. | ||||||
2. | Uuenda digiseadmes tarkvara, paigalda seadmesse uus rakendus. | ||||||
3. | Põhjenda ühe digitehnoloogia valikut konkreetse probleemi lahendamiseks, lähtudes selle funktsionaalsusest. | ||||||
4. | Selgita konkreetse näite abil, kuidas lahendad mingisuguse tehnilise probleemi; too välja erinevaid lahenduskäike. | ||||||
5. | Loetle uuemaid tehnoloogiasaavutusi ja kirjelda nende võimalikke arengusuundi. | ||||||
6. | Koosta kaaslastele samm-sammuline juhend (koos ekraanipiltidega) lihtsama tehnilise tõrke likvideerimiseks. | ||||||
7. | Selgita, kuidas arvuti töötab ja nimeta peamisi arvuti komponente. | ||||||
8. | Seadista erinevates digiseadmetes helitugevus, keel, aeg, ekraani heledus vms ning lülita sisse / välja internet, sinihammas (ingl bluetooth) vms. | ||||||
9. | Ühenda digiseadmega erinevaid välisseadmeid (printer, projektor, väline kõvaketas, klaviatuur vms). | ||||||
Palun too välja, millised mõisted, väljendid, küsimused tekitasid segadust või millest oli keeruline aru saada. |
Laadi alla sobiv küsimustiku formaat
Enesehindamise küsimustikest on loodud erinevad formaadid (Google Forms, Lime Survey, Microsoft Excel Worksheet), mida saad alla laadida, et seadistada küsimustik sulle sobivas keskkonnas. Vajadusel kasuta kooli haridustehnoloogi või IT-juhi abi.
Küsimustiku formaadid 6. klassile:
Küsimustiku formaadid 10. klassile:
Enesehindamise küsimustiku väljatöötamist 6. klassile toetatakse ESF+ meetmest “Haridus- ja noortevaldkonna töötajate esma- ja täiendusõpe ning järelkasv”.
Viimati täiendatud 26. mail 2024a.