LÕK hindamiskriteeriumid
1. INFO- JA ANDMEKIRJAOSKUS
1.1 Andmete, info ja digisisu otsing, sirvimine ja filtreerimine.
Õppija sõnastab oma teabevajaduse ja rakendab sobivaid infootsingu võtteid.
Õppija otsib, sirvib ja filtreerib eesmärgipäraselt andmeid, infot ja materjale digikeskkonnas.
I kooliaste
Õppija:
1.1.1. avab veebilehitseja ja otsingumootori;
1.1.2. valib koos juhendajaga sobivad võtmesõnad infootsinguks;
1.1.3. skaneerib teabe nutiseadmesse ruutkoodi abil.
II kooliaste
Õppija:
1.1.4. teeb vahet võtmesõnal ja veebiaadressil;
1.1.5. teeb vahet otsingukastil ja aadressiribal.
III kooliaste ja kutseharidus
Õppija:
1.1.6. kasutab info leidmiseks etteantud filtreid ja kriteeriumeid;
1.1.7. otsib erinevatelt veebilehtedelt infot;
1.1.8. teab, et erinevad otsingumootorid võivad anda erinevaid tulemusi;
1.1.9. leiab oma e-postkastist kirju saatja või kuupäeva järgi;
1.1.10. leiab järjehoidjana salvestatud veebilingid järjehoidjaribalt.
1.2 Andmete, info ja digisisu hindamine
Õppija analüüsib, võrdleb ja hindab leitud andmeid, infot ja digisisu ning nende allikate usaldusväärsust.
I kooliaste
Õppija:
1.2.1. mõistab, et ekraanimeedias (nt multifilmides, videomängudes) kajastatu ei pruugi olla tõsielu.
II kooliaste
Õppija:
1.2.2. teab, et veebis leiduv info ei pruugi olla usaldusväärne.
III kooliaste ja kutseharidus
Õppija:
1.2.3. tuvastab leitud allika autori.
1.3 Andmete, info ja digisisu haldamine
Õppija salvestab faile ja korrastab neid digikeskkonnas, kasutades kaustasid, kategooriaid ja täägimist.
Õppija töötleb ja analüüsib andmeid tabelarvutuse abil, esitleb tulemusi diagrammide ja skeemide abil.
I kooliaste
Õppija:
1.3.1. kopeerib ja kleebib märgistatud teksti etteantud kohta;
1.3.2. salvestab seadmesse digisisu (nt tekst, pilt).
II kooliaste
Õppija:
1.3.3. otsib salvestatud sisu seadmest üles;
1.3.4. avab ja sulgeb veebilehitsejas uusi sakke.
III kooliaste ja kutseharidus
Õppija:
1.3.5. salvestab ja taasesitab erinevat digisisu (audio, video);
1.3.6. salvestab ja kustutab järjehoidjaid veebilehitsejas;
1.3.7. korrastab faile (nimetab ümber, kopeerib, lõikab ja kleebib);
1.3.8. lühendab vajadusel veebiallika linki;
1.3.9. salvestab digisisu füüsilisele seadmele või pilvehoidlasse.
2. SUHTLUS JA KOOSTÖÖ DIGIKESKKONNAS
2.1 Suhtlemine digivahendite abil
Õppija suhtleb teistega, kasutades sobivaid digitehnoloogiaid, sh välksõnumeid (nt Messenger), e-posti, videokõnet (nt Skype), foorumit ja kommentaari.
I kooliaste
Õppija:
2.1.1. kasutab juhendaja abiga vanematega suhtlemiseks telefoni põhilisi funktsioone (helistamine, sõnumi saatmine).
II kooliaste
Õppija:
2.1.2. osaleb juhendaja suunamisel videokohtumisel (Google Meet, MS Teams, Zoom);
2.1.3. on teadlik ohtudest, mis kaasnevad digisuhtluses tundmatute inimestega;
2.1.4. haldab ja kustutab eesmärgist lähtuvalt eri tüüpi sõnumeid;
2.1.5. loob ja seadistab oma e-posti konto.
III kooliaste ja kutseharidus
Õppija:
2.1.16. saadab e-kirja, lisades vajadusel manuse;
2.1.17. oskab sotsiaalmeedia konto omamisel seadistada kasutajaprofiili;
2.1.18. mõistab digisuhtluses kasutatavaid enamlevinud lühendeid, emotikone, emojisid;
2.1.19. teab, kuhu pöörduda abi saamiseks digimaailmas (nt veebikonstaabel).
2.2 Andmete, info ja digisisu jagamine
Õppija jagab teistega infot ja faile digikeskkonnas, valides selleks korrektse viisi ja sobiva vahendi.
I kooliaste
Selle hindamiskriteeriumiga tegeletakse järgmises kooliastmes.
II kooliaste
Õppija:
2.2.1. jagab faile (nt dokumente, pilte) määratud digikeskkonnas, kasutades juhendaja abi.
III kooliaste ja kutseharidus
Õppija:
2.2.2. teab, millist digisisu (nt pilt, video, audio) on sobilik jagada ja kellega;
2.2.3. jagab digisisu erinevates piiratud kasutajaskonnaga veebikeskkondades;
2.2.4. jagab ekraanikuva kaasõppija või juhendajaga, nt videovestluses.
2.3 Kodanikuaktiivsus digikeskkonnas
Õppija kasutab kodanikuna kooli, kohaliku omavalitsuse, riigi ja ettevõtete digiteenuseid (sh e-päevikut, õpihaldussüsteemi, riigiportaali, raamatukogu- ja pangateenuseid). Õppija kasutab sobivaid digitehnoloogiaid (nt ühismeediat, ajaveebi, videot) oma algatuste kajastamiseks ja teiste kaasamiseks ning teiste algatustes osalemiseks.
I kooliaste
Selle hindamiskriteeriumiga tegeletakse järgmises kooliastmes.
II kooliaste
Õppija:
2.3.1 teeb juhendaja abiga kooli õppeinfosüsteemi konto ja kasutab loodud kontot oma õpiinfo vaatamiseks;
2.3.2. kutsub hädaolukorras telefoni teel abi.
III kooliaste ja kutseharidus
Õppija:
2.3.3. teab, et digitehnoloogiat saab kasutada erinevate asutustega suhtlemiseks (nt valitsus, pangad);
2.3.4. kasutab igapäevaelus vajaminevaid riigi infosüsteeme ning erinevaid e-teenuseid (eesti.ee; Töötukassa, internetipank);
2.3.5. kasutab turvaliselt autentimise ja digiallkirjastamise võimalusi (ID-kaart, Mobiil-ID, Smart-ID);
2.3.6. teab, kuidas hääletada e-valimistel;
2.3.7. leiab veebist oma huvidele vastavaid kogukondi.
2.4 Koostöö digikeskkonnas
Õppija panustab meeskonna koostöösse digikeskkonnas, võttes erinevaid rolle ning osaledes ühises otsustamises ja digisisu loomises.
I kooliaste
Õppija:
2.4.1 teeb digiseadet (sh robootika) kasutades või seda kaaslastega jagades koostööd.
II kooliaste
Õppija:
2.4.2. kasutab lihtsamaid juhendaja valitud veebipõhiseid rakendusi koostöö tegemiseks, järgides kokkulepitud reegleid.
III kooliaste ja kutseharidus
Õppija:
2.4.3. teeb koostööd erinevates digikeskkondades.
2.5 Viisakas käitumine digikeskkonnas
Õppija tunneb digikeskkonnas kehtivaid suhtlus- ja käitumisnorme ning järgib neid, arvestades muu hulgas võimalike lugejate/kuulajate/vaatajate kultuuriliste, vanuseliste ja muude eripäradega.
I kooliaste
Õppija:
2.5.1. saab juhendaja selgituste abil aru, et internetis ja elus kehtivad sarnased käitumisnormid.
II kooliaste
Õppija:
2.5.2. tunneb veebis suhtlemise põhireegleid (netikett) ja järgib neid oma tegevustes;
2.5.3 tunneb ära enamlevinud digisuhtluse ohuolukorrad ja oskab nendest teatada täiskasvanule.
III kooliaste ja kutseharidus
Õppija:
2.5.4. järgib suhtlus- ja käitumisnorme sotsiaalmeedia postitustes, uudiste portaalides ja videote all kommenteerides;
2.5.5. selgitab juhendaja abistavate küsimuste toel, millised võivad olla digisuhtluses ebaeetilise käitumise tagajärjed.
2.6 Digitaalse identiteedi haldamine
Õppija loob mitu digitaalset identiteeti ja haldab neid, piirates vajadusel ligipääsu oma andmetele.
Õppija analüüsib oma digitaalset jalajälge, jälgib ja kaitseb oma mainet digikeskkonnas.
I kooliaste
Selle hindamiskriteeriumiga tegeletakse järgmises kooliastmes.
II kooliaste
Õppija:
2.6.1. teab, et internet ei ole anonüümne;
2.6.2. teab, mis on kasutajaprofiil;
2.6.3. teab, millal kasutada oma päris- ja millal varjunime.
III kooliaste ja kutseharidus
Õppija:
2.6.4. teeb vahet reaalsel ja virtuaalsel identiteedil;
2.6.5. teab, mis on digitaalne jalajälg ja saab aru, kuidas see kujuneb;
2.6.6. saab aru, kuidas tema digitaalne jalajälg võib olla nähtav teistele;
2.6.7. mõistab, et avalikustatud digitaalne info võib jääda internetti pikaks ajaks;
2.6.8. leiab enda kohta informatsiooni otsingumootori abil;
2.6.9. teab, kuhu ja kelle poole probleemide puhul pöörduda (vanem, õpetaja, veebikonstaabel);
2.6.10. häälestab oma sotsiaalmeedia kontode ja postituste privaatsusseadeid.
3. DIGISISU LOOMINE
3.1 Digisisu arendus
Õppija loob ja toimetab digisisu erinevates formaatides.
I kooliaste
Õppija:
3.1.1. pildistab ja filmib nutiseadmega;
3.1.2. vajaduse korral kustutab pildi nutiseadmest.
II kooliaste
Õppija:
3.1.3. kasutab tekstitöötluses lihtsamaid funktsioone (sh tabeli loomine ja pildi lisamine);
3.1.4. kasutab õigekirjakontrolli;
3.1.5. joonistab arvutis, veebirakenduses ja nutiseadmes pildi;
3.1.6. pildistab ja filmib nutiseadmega iseseisvalt ja salvestab heli;
3.1.7. loob digitaalse plakati, mõttekaardi, sõnapilve vms.
III kooliaste ja kutseharidus
Õppija:
3.1.8. teab nutiseadmega pildistamise ja filmimise lihtsamaid põhimõtteid;
3.1.9. kasutab iseseisvalt tekstitöötluse lihtsamaid funktsioone (nt avalduse ja CV koostamiseks);
3.1.10. kasutab iseseisvalt lihtsamaid tabeltöötlusprogrammi funktsioone;
3.1.11. loob, vormindab ja salvestab ainealast (lihtsustatud) referaati;
3.1.12. loob esitluse.
3.2 Digisisu kohandamine
Õppija muudab, sh täiendab, täiustab ja kombineerib olemasolevat digisisu.
I kooliaste
Selle hindamiskriteeriumiga tegeletakse järgmises kooliastmes.
II kooliaste
Õppija:
3.2.1. redigeerib teksti ja pilti (lõikab, muudab suurust, kopeerib, kleebib);
3.2.2. koostab enda või teiste piltidest kollaaži.
III kooliaste ja kutseharidus
Õppija:
3.2.3. teeb lihtsamat fototöötlust veebi- või nutirakendusega (nt lisab teksti, filtreid);
3.2.4. skaneerib dokumenti/pilti nutitelefoni abil;
3.2.5. teeb ekraani vajalikust osast kuvatõmmise;
3.2.6. loob digisisu (nt plakat, e-raamat), kombineerides teksti ja pilti;
3.2.7. teeb lihtsamat videotöötlust.
3.3 Autoriõigus ja litsentsid
Õppija järgib digisisu luues ja kasutades autoriõiguse põhimõtteid ja litsentsitingimusi.
I kooliaste
Õppija:
3.3.1. teab, et tema ise on oma loomingu autor.
II kooliaste
Õppija:
3.3.2. teab, et igal internetist leitud materjalil on oma autor;
3.3.3. viitab internetist leitud infole, lisades autori nime, teose pealkirja ja veebiaadressi.
III kooliaste ja kutseharidus
Õppija:
3.3.4. valib digisisu loomiseks materjalid, mille kasutamine on autoriõigusega lubatud;
3.3.5. viitab korrektselt kasutatud materjalidele (kooli vormistusjuhendi järgi);
3.3.6. teab, mis on piraattarkvara ja väldib selle kasutamist.
3.4 Programmeerimine
Õppija kavandab ja koostab sobival algoritmil põhineva programmikoodi, mis täidab etteantud lihtsama ülesande.
I kooliaste
Õppija:
3.4.1. täidab samm-sammulist tegevusjuhist;
3.4.2. juhib lihtsamaid robootikaseadmeid.
II kooliaste
Õppija:
3.4.3. juhib iseseisvalt lihtsamaid robootikaseadmeid;
3.4.4. mõistab käskude täpse järgimise vajalikkust;
3.4.5. mõistab põhjuse-tagajärje seost;
3.4.6. selgitab etteantud lihtsa programmi sisu.
III kooliaste ja kutseharidus
III ja IV kooliastme programmeerimine ei ole kohustuslik. Soovi korral on võimalik kasutada informaatika valikkursuste õppematerjale.*
*Gümnaasiumi informaatika ainekavaga saab tutvuda Haridus- ja Noorteameti inforuumis.
4. DIGITURVALISUS
4.1 Digiseadmete kaitse
Õppija kaitseb oma digiseadet ja selle sisu. Õppija mõistab digiseadet ähvardavaid ohte ning oskab neid vältida.
I kooliaste
Õppija:
4.1.1. kasutab digiseadmeid (sh robootika) heaperemehelikult, järgides koolis kehtestatud reegleid;
4.1.2. julgeb turvalisusega seotud probleemide korral abi küsida.
II kooliaste
Õppija:
4.1.3. puhastab vajadusel digiseadet sobivate hooldusvahenditega;
4.1.4. teab, mis on kasutajanimi ja salasõna;
4.1.5. loob, muudab ja kaitseb oma salasõna;
4.1.6. teab, et oma kontoga sisse logides tuleb sealt ka välja logida;
4.1.7. seadistab oma isikliku digiseadme turvalisemaks (nt sõrmejälg, salasõna), kasutades vajaduse korral juhendaja abi.
III kooliaste ja kutseharidus
Õppija:
4.1.8. hindab oma salasõnade tugevust;
4.1.9. kasutab eri keskkondades eri salasõnu;
4.1.10. teab arvutiviiruste ja pahavara levimise viise (nt õngitsuskiri, nakatunud manus);
4.1.11. kasutab vajaduse korral privaatset (inkognito) sirvimisrežiimi;
4.1.12. valib võimalusel sobiva wifi võrgu, millega on tagatud seadme ja andmete privaatsus;
4.1.13. teab, kuidas mobiilset internetti teiste seadmetega turvaliselt jagada (st wifi tulipunkti luua);
4.1.14. teab, mida teha või kelle poole pöörduda, kui digiseade on kahjustatud (nt arvutiviirus, veekahjustus vms);
4.1.15. teab, kuidas uuendada oma nutiseadme tarkvara ja paigaldada viirusetõrjet.
4.2 Isikuandmete ja privaatsuse kaitse
Õppija rakendab turvameetmeid oma isikuandmete ja privaatsuse kaitseks digikeskkonnas.
Õppija veendub, kuidas mingi digiteenus tema isikuandmeid kasutab, lähtudes teenuse privaatsusreeglitest.
I kooliaste
Õppija:
4.2.1. mõistab juhendaja selgituste abil, mis on privaatsus ja mis on isikuandmed;
4.2.2. mõistab, miks ei tohi avaldada delikaatset teavet (enda ja teiste kohta) avalikus keskkonnas;
4.2.3. teab, et kaaslaste pildistamiseks või filmimiseks tuleb luba küsida;
4.3.4. teab, et internetti jagatud infot on teistel kasutajatel võimalik kuritarvitada.
II kooliaste
Õppija:
4.2.5. teab, milliseid isikuandmeid jagada oma kasutajaprofiilis;
4.4.6. teab, et salasõnad on isiklik teave ja pole teistele jagamiseks.
III kooliaste ja kutseharidus
Õppija:
4.2.7. seadistab oma kasutajakonto turvalisemaks (nt kaheastmeline autentimine);
4.2.8. järgib info või digisisu jagamisel privaatsusnõudeid;
4.2.9. teab, mis on varikonto;
4.2.10. teab, et paljud veebikeskkonnad koguvad kasutajate kohta infot, et reklaami filtreerida.
4.3 Tervise ja heaolu kaitse
Õppija on teadlik digitehnoloogia kasutamisega seotud vaimse ja füüsilise tervise riskidest ning oskab neid riske ennetada.
Õppija oskab küberkiusamist märgata ja sellele adekvaatselt reageerida.
I kooliaste
Õppija:
4.3.1. teab, et liigne digiseadme kasutamine võib mõjutada tervist;
4.3.2. valib juhendaja abiga tehnoloogiat kasutades õige istumisasendi;
4.3.3. teeb juhendaja ettenäitamisel sobivaid harjutusi silmadele, kätele ja rühile.
II kooliaste
Õppija:
4.3.4. teeb juhendaja suunamisel sobivaid harjutusi silmadele, kätele ja rühile;
4.3.5. jälgib digiseadme kasutamise kestust ja kohta;
4.3.6. nimetab suunavate küsimuste abil tehnoloogia kasutamisega seotud terviseriske;
4.3.7. teab, mis võivad olla nutisõltuvuse tagajärjed ja kuidas neid vältida;
4.3.8. teab, mis on küberkiusamine ja oskab vajaduse korral pöörduda abi saamiseks täiskasvanu poole.
III kooliaste ja kutseharidus
Õppija:
4.3.9. teeb iseseisvalt sobivaid harjutusi silmadele, kätele ja rühile;
4.3.10. mõistab, mis on sekstimine ja mis on sellega kaasnevad ohud.
4.4 Keskkonnakaitse
Õppija on teadlik digitehnoloogia mõjust looduskeskkonnale.
I kooliaste
Õppija:
4.4.1. teab, et vananenud ja katkine tehnoloogia ei ole olmeprügi.
II kooliaste
Õppija:
4.4.2. teab, et digitehnoloogia kasutamine kulutab energiat.
III kooliaste ja kutseharidus
Õppija:
4.4.3. suhtub digikeskkondadesse säästvalt (nt ei loo pidevalt uusi kontosid, kui vana parool on ununenud).
5. PROBLEEMILAHENDUS
5.1 Tehniliste tõrgete lahendamine
Õppija tuvastab digiseadme lihtsama tehnilise tõrke põhjuse ja likvideerib selle juhendi abil.
I kooliaste
Õppija:
5.1.1. teab, mis on arvuti ja kuidas see töötab (teab, mida teevad hiir, klaviatuur, kõrvaklapid);
5.1.2. teeb vahet erinevat tüüpi arvutitel (nt süle-, laua-, tahvelarvuti);
5.1.3. lülitab erinevaid digiseadmeid sisse ja välja, taaskäivitab neid;
5.1.4. avab ja sulgeb mobiilirakenduse;
5.1.5. teab, millal ja kuidas digiseadmeid laadida;
5.1.6. küsib abi, kui digiseadmed ei tööta;
5.1.7. kasutab arvutihiirt (nt vasak- ja topeltklikk);
5.1.8. tunneb klaviatuuri põhilisi klahve.
II kooliaste
Õppija:
5.1.9. tunneb kodus ja koolis kasutatavate digiseadmete nimetusi;
5.1.10. ühendab arvutiga erinevaid lisaseadmeid (nt kõrvaklapid, hiir);
5.1.10. kasutab sülearvuti puuteplaati;
5.1.11. kasutab juhendamisel põhilisi klahvikombinatsioone (nt Ctrl+C, Ctrl+V, Ctrl+A);
5.1.12. kasutab trükkimiseks nii füüsilist kui ekraanil kuvatavat (virtuaalset) klaviatuuri (sh tunneb teksti sisestamise reegleid);
5.1.13. mõistab juhendaja selgituste abil, mis on internet;
5.1.14. lülitab juhendamisel seadmes internetiühenduse sisse ja välja.
III kooliaste ja kutseharidus
Õppija:
5.1.15. teab lihtsamaid arvutiga seotud mõisteid (nt riist- ja tarkvara, lisaseadmed, arvutiprogramm, veebi- ja mobiilirakendus);
5.1.16. teab, kuidas vajadusel paigaldada nutiseadmesse rakendusi;
5.1.17. tuvastab ja lahendab iseseisvalt lihtsamaid probleeme, kui digiseade või rakendus ei tööta.
5.2 Digivahendite valik
Õppija valib konkreetse ülesande lahendamiseks sobiva riist- ja tarkvara.
Õppija kohandab ja seadistab digiteenust või platvormi vastavalt vajadustele (sh erivajadused).
I kooliaste
Õppija:
5.2.1. valib koos juhendajaga ülesande lahendamiseks tuttava digiseadme.
II kooliaste
Õppija:
5.2.2. saab aru ja selgitab oma sõnavara piires, mille jaoks tal digiseadet või rakendust vaja on.
III kooliaste ja kutseharidus
Õppija:
5.2.3. sõnastab suunavate küsimuste toel oma vajaduse ning valib ülesande lahendamiseks sobiva digiseadme ja rakenduse.
5.3 Uuendused digilahenduste abil
Õppija disainib lahenduse mingi tegevuse tõhustamiseks või uuendamiseks digitehnoloogia abil.
Õppija sõnastab koostöös teistega ettepanekud probleemse tarkvara või teenuse parendamiseks.
I kooliaste
Õppija:
5.3.1. kasutab eneseväljenduseks etteantud digitehnoloogiaid.
II kooliaste
Õppija:
5.3.2. kasutab eneseväljenduseks sobivaid digitehnoloogiaid.
III kooliaste ja kutseharidus
Õppija:
5.3.3. kasutab eneseväljenduseks sobivaid digitehnoloogiaid iseseisvalt.
5.4 Digipädevuse hindamine ja arendamine
Õppija analüüsib oma digipädevust, kaardistab puudujäägid ning arendab ennast.
Õppija toetab digitehnoloogia vähemkogenud kasutajaid.
I kooliaste
Õppija:
5.4.1. selgitab juhendaja küsimuste abil, mida ta digiseadmega teha oskab.
II kooliaste
Õppija:
5.4.2. mõistab, et oma digipädevust peab pidevalt ajakohastama.
III kooliaste ja kutseharidus
Õppija:
5.4.3. kirjeldab suunavate küsimuste toel oma oskusi ja vajadusi seoses digipädevusega;
5.4.4. hindab oma digipädevuse taset oma sõnavara abil, toob välja ka arenguvajadusi.
Lisainfo
LÕK hindamiskriteeriumite juurde kuulub seletuskiri ja kasutatud terminoloogia on lahti seletatud sõnastikus.
Õppijate digipädevusmudeli koos hindamiskriteeriumitega Exceli versiooni saab alla laadida SIIT.
Viimati muudetud 17. detsember 2021a.